Najbardziej charakterystycznym, choć mającym swoje wyjątki elementem gier bitewnych jest kwestia ruchu, a konkretniej wykorzystanie miarki zamiast pól na planszy. Założenie to w dużej części stanowi o tym, że rasowi planszówkowcy łapią się za głowę a modelarze cieszą się na myśl o wstawieniu na stół dowolnej, przygotowanej wcześniej przeszkody. Tym jednak, co różni Wojnację od znakomitej większości konkurentów jest powrót do znanych i lubianych w układzie SI metrów, a właściwie centymetrów.
Zmiana jednostek powoduje, że docelowy stół do gry w Wojnację jest mniej więcej dwa i pół raza mniejszy od powszechnie przyjętego standardu, przy jednoczesnym zachowaniu tych samych możliwości taktycznych. Dotychczasowe 120x120 cm zastępuje 50x60 cm a wysuwane poza zakres czterech szkolnych ławek blaty zastępuje obszar pozostawiający na samotnej ławce miejsce na karty jednostek czy kubek z kawą.
Co ciekawe, przyjęcie mniejszej jednostki miary nie tylko zmniejsza obszar gry, ale także zwiększa istotność ustawianych na nim przeszkód. Wyobraźmy sobie na chwilę przeszkodę 8 na 4 cm. Jakiś stos skrzynek czy murek w skali odpowiadającej modelom 28-32mm. Ominięcie takiej przeszkody to jakieś 12 cm, jednak po zmianie jednostek - zaledwie 5 cali. Co tam jednak murek skoro same podstawki modeli także pozostają w grze swoistymi przeszkodami. W tym wypadku, gdy mówimy o kilkucentymetrowym ruchu, jeden lub dwa stojące na drodze modele zaczynają już mieć znaczenie. W przypadku tej samej liczby cali nasz wojak mógłby spokojnie obiec nawet średniej wielkości oddział.
Zestawienie ruchów w calach i centymetrach na tej samej makiecie. |
Co bardziej dociekliwi mogą jednak zarzucić, że przecież ruch w calach i centymetrach nie musi odbywać się na taką samą liczbę jednostek. Już przecież szeroko znana Konfrontacja udowadniała, że można robić system w centymetrach, ale tak naprawdę wciąż pozostawać w obrębie cali sztukując przyrost ruchu jednostek co 2,5 cm. Patrząc jednak od drugiej strony, bez względu na jednostkę, naturalnym wzrostem wartości jest przecież +1. Dlatego też Wojnacja może sobie pozwolić na płynne skalowanie nawet podstawowego ruchu od dwóch do siedmiu centymetrów w zależności od zwinności i wielkości danej jednostki. Rozwiązanie to w połączeniu z punktami akcji i pakietami ruchu w postaci biegu czy szarży, pozwala więc osiągnąć dziesiątki możliwych kombinacji pozwalających przemieścić się jednostkom o kilka do ponad trzydziestu centymetrów w trakcie jednej aktywacji. W praktyce oznacza to natomiast rozstrzał od obejścia jednej podstawki do przemierzenia ponad połowy placu boju.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz