Strona w przebudowie


niedziela, 27 sierpnia 2017

2k6 powodów - Dynamika




W kwestii czasu i dynamiki rozgrywki z grami bitewnymi bywa bardzo różnie. Dawne standardy przyzwyczaiły nas niestety do tego, że bez dwóch, trzech godzin nie było co zaczynać zabawy, a i same tempo rozgrywek przypominało bardziej komputerowego Heroes of Might & Magic lub planszowego Talismana niż grę w którą można zagrać kilkukrotnie w trakcie jednego spotkania czy turnieju. Oczywiście nie chcemy tu deptać świętości i podważać kultowości trzecich „Heroesów”, jednak każdy, kto odpalił dwuosobową rozgrywkę na średniej wielkości mapie „ot tak na godzinkę… może dwie”, a później oglądał przeciwnika misternie rozgrywającego każdą pomniejszą walkę, wie dokładnie co mamy tu na myśli. Projektując zasady Wojnacji, staraliśmy się więc nie tylko zmieścić starcia w 60 minutach rozgrywki ale i zawrzeć w nich solidną dawkę posunięć, decyzji oraz akcji.

sobota, 19 sierpnia 2017

2k6 powodów - modele




Nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że gry bitewne z tłumu wyróżniają się modelami i makietami. Nawet jeśli gry te nie biją więc rekordów popularności, to często są ozdobnymi perełkami fotorelacji czy sklepowych wystawek. Nadużyciem byłoby jednak stwierdzenie, że piękne figurki są jedynie elementem reklamowym, mającym wyłącznie przyciągnąć potencjalnego klienta do gry, która równie dobrze mogłaby być rozgrywana zwykłymi pionkami czy żetonami. Modele są bowiem tym, co stanowi o esencji bitewnego hobby, daje solidny łyk immersji pośród mniejszej lub większej umowności zasad.

poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Bitewna Gra o Tron - ostatnie godziny Kickstartera

Ostatnimi czasy dwukrotnie pisaliśmy o nadchodzącej wielkimi krokami bitewnej Grze o Tron, a właściwie i precyzyjnie „A Song of Ice & Fire: Tabletop Miniatures Game”. Pierwszy tekst publikowaliśmy zaraz po znalezieniu wstępnych informacji, gdzie większość danych była bardziej spekulacjami niż faktami. Drugi pojawił się w chwili, gdy do sieci trafiły strzępy zasad rozgrywki, które zebraliśmy i uzupełniliśmy swoimi przypuszczeniami. Jakkolwiek celne by one nie były, tym na co czekaliśmy, czyli pełne zasady i statystyki zaczęły trafiać do sieci 25 lipca, w dniu startu Kickstarterowej kampanii mającej zagwarantować wydanie gry. Pierwsze opracowanie odnośnie zasad i modeli pojawiło się tydzień później na Bitewniakowych Pograniczach, jednak my postanowiliśmy poczekać do samego końca i ocenić wartość wspieranego produktu po odblokowaniu możliwie największej ilości „celów dodatkowych”.



środa, 9 sierpnia 2017

2k6 powodów - Kondycja




System zarządzania zasobami nie jest może w grach bitewnych nowością, jednak z pewnością nie należy on do mechanik podstawowych, lekką ręką powielanych w kolejnych systemach. Były więc przegrzewające się mechy w Battletechu, była „potęga/wola/przeznaczenie” we Władcy Pierścieni, punkty skupienia w Warmachine czy kryształy many w Konfrontacji. Przykłady można by pewnie mnożyć, jednak wyraźnie widać, że w każdej z tych gier „zasoby” pełniły zazwyczaj dość precyzyjną rolę (rzucanie zaklęć, ograniczenie siły ognia) lub nie były takie znowu ograniczone (odnawiane co turę skupienie). Przygotowując zasady drugiej edycji Wojnacji, szukaliśmy czegoś intuicyjnego oraz wiarygodnego, co w jak najszerszy sposób wpłynie na rozgrywane na stołach starcia, pozostając cały czas zasobem cennym i trudnym do odzyskania. Tak właśnie powstała kondycja.

niedziela, 6 sierpnia 2017

Jak to ugryźć, czyli wszystko o grze śnieżnymi elfami

Liczba frakcji w Wojnacji oraz ich zróżnicowanie sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Lubicie grać wytrzymałymi jednostkami, które mozolnie przebijają się przez szeregi wroga? Wybierzcie krasnoludy. Wolicie posiadać wymagającą taktycznie drużynę o pokaźnej liczbie stworów? Weźcie gobliny. A może interesują Was ciche i zwinne zabójczynie wsparte odrobiną magii? Córki Nemezis będą dla Was idealne. W tym wpisie chciałabym pokrótce przybliżyć frakcję, która spodobała mi się najbardziej i najczęściej bierze udział w moich rozgrywkach. Przedstawiam Wam śnieżne elfy.

wtorek, 1 sierpnia 2017

2k6 powodów - 2k6




Kości to w grach bitewnych kwestia niemal podstawowa. Raz rzuca się wiadrem kości, innym razem o losie żołnierzy decyduje jedna tylko ścianka. Każde z tych rozwiązań wychodzi jednak z różnych założeń i niesie inne konsekwencje. Wojnacja stawia na sumę dwóch kostek sześciościennych z trzech głównych powodów.